Vandeadvokaat Karl Erik Esko: advokaadibüroos on töid, mida startupis kunagi kogeda ei saa 


Vandeadvokaat Karl Erik Esko on advokaadibüroos RASK teinud muljetavaldavat karjääri ja teeninud oma põhjalikkuse ja detailsusega klientide lojaalsuse ja usalduse. Finantseerimise ja tehnoloogia valdkondade kaasjuhiks tõusnud Esko tunnistab, et sattus RASKi suhteliselt juhuslikult, aga millegipärast toimetab siin juba üheksandat aastat. Karl Erik räägib intervjuus lähemalt, mis eristab tema arvates õigusalast tööd advokaadibüroos ja startupis ning millist rolli mängivad advokaadibürood Eesti tehnoloogiasektori eduloo kujundamisel.


Eestit kimbutav tööjõupuudus on teravalt jõudnud ka juristide ja advokaatideni, kus aina kasvavad idufirmad helgeid päid endale meelitavad. Miks oled sina otsustanud justkui traditsioonilisema valiku, advokaadibüroo kasuks?

Kahtlemata – noorte jaoks näib startup kindlasti esialgu ägedam valik, luuakse ümbritsetuna rahvusvahelisest seltskonnast põnevat ja uudset toodet, motivatsioonipaketiga käivad kaasas osalusoptsioonid ja muud hüved. Arvan, et suur osa advokaadibüroosid – traditsioonilisemad ja vanemad nähtused – ragistab praegu päid, püüdes end ka uue generatsiooni jaoks defineerida ja atraktiivseks muuta. See ei peagi olema lihtne ülesanne, pigem oluline väljakutse.

Advokaadi elukutsega kaasneb aga midagi erilist, mida kirjeldada ongi raske ja kogeda saabki üksnes advokaadina tegutsedes. Ilmselt on see advokaadi seadusega reguleeritud staatuse ja aetavaid asju ümbritseva saladuse loori ning keerukuse kombinatsioon. Nii nagu arst on ka advokaat usaldusisik ning sellega kaasnev vastutus ja kohustused avab teisalt võimalusi sisse vaadata nii erialaselt kui eluliselt põnevatesse juhtumitesse. Lisaks – kui viimastel aastatel on advokaadibürood avalikkuses pilti kerkinud ning nende edu suuresti mõõdetud nõustatud võimsate tehingute kaudu, siis ennustan, et eesseisvas majandustsükli langusfaasis hakkab jälle enam nägu näitama ja tooni andma „vanakooli“ osa – vihased vaidlused, keerukad maksejõuetusmenetlused, miks mitte ka kriminaalasjad. Advokaadibüroodel on vajalik arsenal olemas ning tööpõld on samamoodi lai nii majanduse tõustes kui ka langedes. Kusjuures tõenäoliselt just viimasel juhul jõuavad lauale need juhtumid, mis ka aastate pärast eredalt meeles. Saame näha, kas minu ennustatu ka tööjõuturu jõujoontes mingeid muudatusi kaasa toob (muigab).

"Kaheksa aastaga on kujunenud isiklik kliendibaas
– inimesed, kes pöörduvad ja usaldavad."

Mis sind advokaaditöös paelub?
Kaheksa aastaga on kujunenud isiklik kliendibaas – inimesed, kes pöörduvad ja usaldavad. Lisaks soovituste pinnalt aina enam uusi inimesi. See on hea tunne. Nagu juba ütlesin, siis advokaat on usaldusisik ja tihti jõuab meieni see kõige konfidentsiaalsem, tundlikum ja riskantsem osa. Teame (ja hoiame enda teada!) asju, millest lehed kirjutavad võib-olla alles mitme kuu pärast. Selle juures olla on põnev. Kohati tähendab see palju tööd, paraku on see vältimatu trade-off selles maailmas osalemiseks ja tegutsemiseks. Nii nagu igal muul ametil, on ka advokaadibüroos päevi, kus tuleb tegelda tüütute või vastumeelsemate teemade või enese motiveerimisega, samas seda magusamad on võidud ja läbimurded.

Miks just RASK?

Kuigi ma sattusin RASKi suhteliselt juhuslikult, on mulle alati meeldinud meie büroo suurus ja selle orgaaniline kasvamine. Tänasel päeval olen ma ka ise otsapidi kasvatamise protsessis sees ja mulle on põnev olla RASKi büroo „järgmise etapi“ kujunemisloo juures. Kui viimati mainitu on pigem mu enda ambitsiooniga seotud, siis büroo puhul on mulle sümpaatne selle valmidus kasvamiseks ja pidevaks arenguks. See on päris oluline erinevus võrreldes nendega, kes kasvu oluliseks ei pea ja rahulduvad paigalseisuga.



Mis on sinu jaoks olnud kõige huvitavamad tööd? Ja magusamad töövõidud?

Mäletan siiani juhtumit, kus vanaproua väidetavalt pilla-palla ja haisev krunt koristati pärast lugematuid ettekirjutusi riigi kulul ning esitati vanaprouale arve, mida ta maksta ei soovinud. Riigi õigusabi korras see meie lauale sattus ning noore juristina tuhnisin i-täpini läbi asendustäitmise seaduse ning avastasin, et riik oli kulu sisse nõudes mingisuguse justkui tühise formaalsuse järgimata jätnud. Asi päädis sellega, et vanaproua oma haisva krundi koristatuks saamise eest sentigi maksma ei pidanudki, raha tuli omavalitsuse taskust.

See on eluliselt täiesti tühine lugu, kuid sellised värvikad asjad vist jäävadki kõige enam meelde. Kaasused, mis tunduvad algul täiesti lootusetud, aga lõpuks leiad argumenteerimiseks ikkagi selle õige seadusepunkti. Tundus tol ajal uskumatu lahendus, aga nüüd mõtlen, et me ju kõik ise maksumaksjatena pidime selle koristamise kinni maksma, nojah. Vanatädi oli veel pahur ka, sest väidetavalt viidi minema tema hinnalised telliskivid ja roostes traataed, mille eest hüvitist välja ei mõistetud. Mis sa ikka teed.

Minu tänases erialases pädevus on ühinguõigus ja tehingunõustamine ning see on kahtlemata põnev, pinev ja tempokas protsess. Eriliselt juhul, kui on kaasatud mitmed kohalikud ja välismaised bürood ja teised nõustajad. Kui need edukalt lõpuni vedada, on tehtust hea tunne. Kui mingil põhjusel asi katki jääb, võib ka pettumus suur olla. Aga selle töö “võlu” on jälle see, et sisuliselt ei saa nendest töödest pea midagi rääkida (naerab).

Osanike ning aktsionäride vahelised vaidlused on reeglina samuti põnevad, eluliselt küll kohati ka üsna brutaalsed. Advokaadina esindad loomulikult parimal võimalikul moel kliendi huve, samas tuleb ka arvestada, et osanike vaidlusse kistud ettevõtte (mille suhtes klient osanikuna ju samuti huvitatud on) maine ja tegevus põhjendamatult kannatada ei saaks.

"Investeeringute kaasamisel näeb aina enam
dokumentatsiooni standardiseeritust. Kui algul püüti luua rätseplahendusi,
siis tänaseks on turg mõistnud, et kõigile pooltele optimaalsem
on toimetada väljakujunenud praktika piirides."

Oled tehnoloogiavaldkonna kaasjuht – idufirmade kümnetesse miljonitesse ulatuvad tehingud on ju Eesti õigusmaastikul alles hiljuti tekkinud nähtus kui asutajad ei pea käima enam Silicon Valleys tehinguid tegemas. Mida tähendab sinu jaoks võimalus kogu selle maailma kujunemist suunata?
Viimaste aastatega on see tõepoolest jõudnud laiemasse teadvusse ka, kuidas Eesti idufirmad kaasavad raha ja teevad seda ikkagi siinsamas, mitte enam USAs või mujal. Kui meie veel ülikoolis käisime, siis oli see oli üsna olematu teema. Samas oleme me Ramoniga üht sarnast ainet EBS-is andnud – rääkisime laiemalt ettevõtete elutsüklitest. Täna teeks ainekava juba natuke ümber, aga üldiselt oli see tudengitele huvitav teema.



Milliseid trende sa idufirmade- ja tehnoloogiaettevõtete maailmast hetkel esile tooksid?
Investeeringute kaasamisel näeb aina enam dokumentatsiooni standardiseeritust. Kui algul püüti luua rätseplahendusi, siis tänaseks on turg mõistnud, et kõigile pooltele optimaalsem on toimetada väljakujunenud praktika piirides. Nimetaksin seda ehk ka kultuuri tekkeks või arenguks. Meie töö on kliendile tänast praktikat selgitada ja Eestis rahvusvahelist kogemust juurutada. Muidugi rääkida läbi ka kliendile parimad tingimused.

Milline on RASK tööandjana? Kas RASKi innovaatilisus on midagi, mis ka noori teie juurde toob?
Muidugi ei toimeta me tehnoloogiasektoris üksi, aga oleme selles ringis kindlasti sees ja kohal. Püüame turu arengu ja klientide nõudlusega kaasas käia ning ka oma teenust vastavalt kujundada. Noortele tulijatele tahame anda kohe sisulist rakendust, pannes asjale ise käed külge ja pea tööle tuleb väljaõpe parim.

Sel suvel juhendan kaht praktikanti ja ootan seda põnevusega. Lisaks on sellise vastutuse võtmine vajalik büroo kasvamiseks.
"Üks positiivne aspekt selles töös on kindlasti
ka tutvusringkond ja tihti jätkub kliendisuhtest
tekkinud usaldus ka pikaks ajaks edaspidiseks."

Kuidas advokaaditöö sind muutnud on?

Tõenäoliselt olen ma muutunud veelgi kalkuleerivamaks ja analüüsivamaks igas olukorras, ka elus.
Miks muidu öeldakse, et advokaadid ei ole tavaliselt edukad ettevõtjad, sest pidev ja täielik riskide teadvustamine hoiab riskide võtmist tagasi. Aga mis mind siin ikkagi hoiab, on meie töö eesmärk. Meie teenustel on väärtus, eriti mitmel korral mainitud usaldusisiku rolli täitmine. Ja see teeb rõõmu, kui oled suutnud murega pöördunud kliendile selle lahendada.

Üks positiivne aspekt selles töös on kindlasti ka tutvusringkond ja tihti jätkub kliendisuhtest tekkinud usaldus ka pikaks ajaks edaspidiseks.